Andningens kraft

Yogaandning för inre balans, hälsa & harmoni

Andningen är den mest grundläggande process som äger rum i kroppen och det är den bästa platsen att börja på för att förändra och förbättra vårt mående. I Andningens kraft delar välrenommerade yoga- och meditationsläraren Swami Saradananda med sig av sin expertis rörande hur man kan få ett bättre liv genom att ta kontroll över sin andning.

Syftet med boken är att introducera och tillgängliggöra de yogiska andningsövningar som kallas Pranayama så att alla kan ta del av dess fördelar. Här får du också möjlighet att utforska andningens fem funktioner enligt den österländska traditionen samt en mängd tips på övningar för att lätta på symtom som allergi, huvudvärk, depression, högt blodtryck eller för att öka koncentration och prestation.

Klubbpris: 219 kr
Ord. ca pris: 310 kr
Du spar: 91 kr
Bestnr: 124078
Avbeställ senast: 20 juni 2021

310 kr 219 krLägg i varukorg

beställ direkt

När du klickar på Beställ direkt läggs Periodens bok i varukorgen och skickas hem till dig i ett samlat paket med de andra varorna du kanske vill handla. Beställ direkt för att:
  • få rabatter på pluserbjudandena
  • få hem boken snabbare (annars skickas den när perioden är slut)
Glöm inte att du får fri frakt på order över 500 kr.
Swami kvadrat

 

Swami Saradananda

"Att lära sig att andas rätt är ett av
de mest kraftfulla sätten att stärka
krop­pen, sinnet och känslorna på.
Fördelarna med andningsövningar
är oändliga."
Läs mer om författaren här.

Låt andningen ge dig mer kraft i livet

Att andas är det mest naturliga vi gör och kanske är det just därför som denna konst ofta förbises av många, kanske av de allra flesta. Andningen är dock den mest grundläggande process som äger rum i kroppen och det är den bästa platsen att börja på för att förändra och förbättra vårt mående. I Andningens kraft delar välrenommerade yoga- och meditationsläraren Swami Saradananda med sig av sin expertis rörande hur man kan få ett bättre liv genom att ta kontroll över sin andning. Syftet med boken är att introducera och tillgängliggöra de yogiska andningsövningar som kallas Pranayama så att alla kan ta del av dess fördelar. Är du nyfiken på hur du kan förbättra din energi, ditt självförtroende, minska stress och ångest och tillägna dig en rad hälsofördelar genom enkla, inspirerande tips och andningsövningar? Här får du också möjlighet att utforska andningens fem funktioner enligt den österländska traditionen samt en mängd tips på övningar för att lätta på symtom som allergi, huvudvärk, depression, högt blodtryck eller för att öka koncentration och prestation.

Andningen är vår bästa, tryggaste plats. Den finns alltid där för oss och jobbar med oss långt inifrån och hela vägen till utsidan. I Andningens kraft får du en massa tips på hur du kan använda den till din fördel i livet!

Upptäck din inre storhet med hjälp av andningen

Utforska hur du genom enkla andningsövningar kan förbättra ditt välmående, ditt humör och minska din inre stress i Andningens kraft – en grundläggande guide i andningskonsten skriven av en av världens ledande yoga- och meditationsgurus, Swami Saradananda.

Andningens kraft – Yogaandning för inre balans, hälsa och harmoni är den andra boken av Swami Saradananda som ges ut på svenska. Den förra – Yogans renande kraft – som handlade om hur man med hjälp av en yogisk livsstil kan stärka sig själv på flera plan och skapa ett bra energiflöde i kroppen – fick ett varmt mottagande av de svenska läsarna. I denna bok går Swami ännu djupare och riktar in sig på andningen och dess enorma betydelse för hur vi mår.

Oändlig kraft

Hela livet igenom andas vi, och trots det är det många som inte ägnar denna livgivande process en tanke. Detta vill Swami Saradanada ändra på genom att förklara och tydliggöra att ju mer kunskap om andningen vi har, desto rikare blir vårt liv. Ett medvetet andningsmönster kan förändra våra liv på en myriad olika sätt, det handlar bara om att ge det lite mer uppmärksamhet. ”Andningens kraft är oändlig” skriver Swami i boken och ger exempel på allt som kan förbättras genom medveten andning – från kroppens stresstillstånd som vi nämnde ovan, till att minska ångest, ta bort energiblockeringar som stoppar upp flödet, förstärka förmågan att fokusera och vara närvarande i nuet. Andningen kan till och med hjälpa dig att få en starkare och klarare röst samt bidra till minskad kroniskt smärta och värk.

Processen då vi drar in syre i lungorna för att ett ögonblick senare trycka ut förbrukad luft håller oss alltså inte bara vid liv – den kan förändra vårt liv från grunden på ett sätt som få tror är möjligt. Visste du till exempel att även astma, hudproblem, depression, trötthet och apati samt fobier kan lindras med hjälp av andningsövningar? Och att man kan förbättra fysiska och sportsliga resultat genom att lära sig andas rätt?

Allt detta – samt övningar och miniprogram för hur du kommer till rätta med det som hindrar dig från att leva ditt bästa liv – finns tillgängligt i boken. Men den är inte bara en utförlig guide i andningens konst, den är även en njutning för ögat då den precis som Swamis förra bok är vackert illustrerad och innehåller inspirerande foton som tydligt visar hur man ska göra.

Processens magi

Boken kan med sina olika övningskapitel användas som ett uppslagsverk men oavsett om du är nybörjare på området eller en erfaren utövare är det bäst att börja med att läsa kapitel 1. Här beskrivs fördelarna med aktiv andning, de bakomliggande teorierna förklaras och du får praktiska råd om rening av andningssystemet och rätt sittställning för övningarna. Innan du börjar utforska andningsövningarna är det också bra att förstå hur hela andningssystemet faktiskt fungerar, dess fysiska uppbyggnad och vad som händer när luft dras in i lungorna och skickas ut igen. Den informationen finns i kapitlet om andningens anatomi och fysiologi. Det finns också övningar som hjälper dig ta reda på hur du använder dina lungor och näsgångar på bästa sätt.

Innan man börjar med andningsövningarna kan det vara bra att ställa sig följande frågor. De kan hjälpa dig förstå ditt förhållande till prana – livskraften – om du dränerar dig själv och hur du kan hitta lösningar för att återställa balansen.

  • Andas jag djupt och fullt ut och utnyttjar jag hela min lungkapacitet?
  • Ger jag näring åt min kropp och själ med prana i form av ren luft, hälsosam mat och stimulerande tankar?
  • Brukar jag ta mig vatten över huvudet? Dränerar det här mig på prana?
  • Är min tillvaro kaotisk? Är det för att jag inte kan styra min energi?
  • Låter jag andra dränera mig känslomässigt? Eller tömmer jag andra på prana genom att ställa orimliga krav på dem?
  • Slösar jag bort tid för att jag är okoncentrerad? Eller låter jag andra slösa bort min tid?
  • Är jag överdrivet negativ och självkritisk? Är det för att jag låter andra beröva mig min självständighet och fria vilja?

Pranas fem funktioner

Grundbulten i boken handlar om att lära sig använda prana, livskraften, på ett mer effektivt sätt. Pranan har fem funktioner, var och en beskriven som en bestämd sorts energi och med ett eget kapitel i boken: Stärkande andning (prana), närande andning (samana), utvidgande andning (vyana), renande andning (apana) och uttryckande andning (udana). För varje andningstyp ingår det andningsövningar och förslag på visualiseringstekniker för att dirigera om energin till specifika ställen i kroppen. När alla dessa fem energier är pulserande och balanserade kommer hälsa och vitalitet på köpet.

– Att lära sig att andas rätt är ett av de mest kraftfulla sätten att stärka krop­pen, sinnet och känslorna på. Fördelarna med andningsövningar är oändliga. Genom att de maximerar intaget av syre och befriar kroppen från avfallsprodukter, stärker andningsövningarna alla system i kroppen och bidrar till att du både känner dig och ser mer livfull och avslappnad ut. Andningsövningar hjälper dig också att bevara lugnet i stressiga situatio­ner. Men övningarna i den här boken har mer än så att erbjuda – de ger dig de verktyg och den insikt du behöver för att få tillgång till din livs­kraft, säger Swami Saradananda.

Intervju: Alexandra Jerselius
Text: Sofia Ekholm