Förankrad

Upptäck nervbanorna i kroppen som leder till lugn, trygghet och samhörighet.

Ett hetsigt samtal, ett bråk med en vän, eller ett otrevligt sms – dessa situationer är inte på liv eller död, men ofta reagerar vi som om de vore det. Det beror på att kroppens nervsystem reagerar först – innan tanken hinner formas – och behandlar de flesta uppfattade hoten på samma sätt.

Det finns metoder för att träna vårt nervsystem att sluta överreagera och bemöta världen med större trygghet. Polyvagalteorin är en effektiv sådan, och som specia­list på området har Deb Dana fokuserat på att göra denna vetenskapliga teori lättillgänglig för allmänheten.

Klubbpris: 239 kr
Ord. ca pris: 279 kr
Du spar: 40 kr
Bestnr: 125694
Avbeställ senast: 16 juni, 2024

279 krKlubbpris: 239 kr

beställ direkt

När du klickar på Beställ direkt läggs Periodens bok i varukorgen och skickas hem till dig i ett samlat paket med de andra varorna du kanske vill handla. Beställ direkt för att:
  • få rabatter på pluserbjudandena
  • få hem boken snabbare (annars skickas den när perioden är slut)
Glöm inte att du får fri frakt på order över 500 kr.
Deb Dana

Deb Dana

”När vi förstår hur vårt nervsystem fungerar, kan vi arbeta med det.”

Läs mer om författaren här.

Bli vän med nervsystemet och ersätt stress och oro med ett liv i frihet och flow

Vi kommer till världen med en naturlig önskan att knyta an. Redan med vårt första andetag inleder vi en livslång längtan efter trygghet i kroppen, i närmiljön och i våra relationer med andra. Hur det ska falla ut beror till stor del på vårt nervsystem.  

I boken Förankrad beskriver Dana hur nervsystemet fungerar och delar med sig av praktiska vardagstekniker som visar hur du kan omprogrammera kroppens reaktioner. Med Danas hjälp kan du öva dig i förmågan att bli mer medveten om ditt nervsystem från stund till annan, samt att ändra sättet du reagerar på livets små och stora utmaningar.  

Dana är specialist på något som kallas för polyvagalteorin. Det kan låta tekniskt och komplext, men i boken gör Dana teorin begriplig för allmänheten. Om denna teori är okänd för dig kanske du istället stött på uttrycket vagusnerven i olika sammanhang. Intresset för denna nerv har växt ordentligt då man insett den viktiga kopplingen den har till välmående, samt att det är möjligt att arbeta med den. Och som namnet avslöjar är den en väsentlig del i polyvagalteorin.

Polyvagalteori – vad är det? 

Enkelt uttryckt är det ”vetenskapen bakom förmågan att känna sig trygg nog för att förälska sig i livet och ta de risker det innebär att leva”, som Dana säger. Den förklarar forskningen bakom våra sociala förbindelser, och erbjuder en karta över nervsystemet som kan leda oss till förmågor som stärker vår förankring i oss själva och med andra.  

Finn stöd i ankaret på resan mot läkning 

I Förankrad lär du dig återknyta bekantskapen med sinnesintrycken i kroppen utan att störas av välbekanta associationer till hotfulla händelser, det är som att lära kroppen känna igen sitt trygga ankare. När du har etablerat ditt ankare i kroppen, kan du på ett säkert sätt titta närmare på det som tidigare uppfattats som hot mot den inre balansen.  

– Ankaret erbjuder en stabilitet där vi utan fara kan utforska och känna de sår som kroppen fortfarande håller fast vid. Processen ger stöd på en läkningsresa där nervsystemet bit för bit blir stabilt nog för att ha kontakt med andra och bereda plats för humor och upprymdhet, inte hot, på sin väg genom vår komplexa och ofta så oförutsägbara värld, säger Dana. 

I boken får du även utforska: 

  • vagusnerven, som också kallas för nervsystemets motorväg, dess enorma betydelse för ditt mående och sättet din kropp kommunicerar på. 
  • hur du kan utveckla din ”neuroception” (nervsystemets intuition), alltså lära dig lyssna på kroppens signaler och börjar samarbeta med nervsystemet för ett ökat välbefinnande.  
  • vagusbromsen, och lära dig enkla tekniker för att reglera intensiteten i dina känslor. 
  • gemenskap och beskydd, lär dig att känna igen dina inre signaler för trygghet och fara och hur du kan påverka dem. 
  • ditt sociala engagemangssystem och hitta sätt att skapa givande relationer med andra och världen omkring dig. 
  • hur du aktivt kan ge ditt nervsystem näring, bland annat genom egenvårdscirkeln. 
  • vikten av att behålla nyfikenheten i det som kommer upp, utan att värdera. 
  • övningar och vägledning för att varsamt forma ditt nervsystem för större motståndskraft, intuition, trygghet och förundran. 

– Allteftersom du lär dig polyvagalteorins grunder kan du ta med dig vetenskapen in i olika övningar som ger teorin liv. Min förhoppning är att du, när du är klar med boken, ska röra dig genom världen på ett nytt sätt och uppleva de djupgående fördelar som är följden av att ha hittat din egen personliga väg och anknytning, säga Dana.  

Bli vän med ditt nervsystem och en aktiv förare av det, så att du kan ta dig fram genom livet med större lätthet istället för att sitta fast i ett överlevnadstillstånd med begränsade valmöjligheter. Med Danas lättillgängliga språk och förmåga att koppla ord till bilder och vidare till fysiska förnimmelser ger Förankrad dig en trygg och relativt enkel väg framåt, till mer glädje och mindre oro.

Text: Sofia Ekholm & Alexandra Jerselius