0 kr

Du har inga produkter i varukorgen.

Klicka på boken för läsprov!

Språk Svenska
Medietyp Bok
Releasedatum 2018-03-01
Originaltitel And Breathe
Antal sidor 192
ISBN

9789188633125

OCH ANDAS ...

Upplev kraften i medveten andning – din källa till hälsa, harmoni och lycka

Av Rebecca Dennis
Inbunden

Genom att lära oss hur vi medvetet tar kontakt med vår andning kan vi skapa harmoni i kropp och sinne och leva fullt ut. Det här är en praktisk guide till att släppa taget om oönskade känslomönster, gamla sår, blockeringar och spänningar med enkla övningar, tips och råd.

Klubbpris: 239:-
Ord. ca pris: 330:-
Du spar: 91:-
Beställningsnummer: 122245

Sista datum för avbeställning: 18 mars, 2018

Fler exemplar

Du kan beställa flera exemplar till klubbpris genom att välja att lägga till produkten nedan i varukorgen. Dessa beställningar adderas till din befintliga beställning av perioden bok.

Rebecca Dennis

”Andningen är vårt bränsle som ser till att alla våra system fungerar”

Läs mer om författaren!

Andas rätt och vårstäda ditt inre

Andning har fått ökad uppmärksamhet i vårt samhälle under de senaste tio åren, mycket tack vare yogans utbredning i västvärlden. Att lära sig andas mer medvetet kan vara användbart i många situationer i livet. Yogan är bara ett exempel där det blir väldigt tydligt att andningen är nyckeln till hur väl man lyckas komma in i olika asanas (positioner) och påverkar flödet i ens personliga yogautövande.

Men vänta nu. Att andas är något naturligt. Eller hur? Att andas in och andas ut är någonting varje levande människa gör cirka tjugotusen gånger per dag. Så varför ska man lära sig att andas medvetet? Att ändra våra andningsmönster kan till exempel hjälpa oss att släppa negativa mönster och känna oss bekväma med de vi är. Att andas på rätt sätt kan också läka sorg, stress, ångest, depression och mycket mer.

”Andningen hjälpte mig med min känslomässiga vårstädning,” berättar Rebecca Dennis, brittisk lärare och grundare av Breathing Tree som håller utbildningar och workshops i transformationsandning och skrivit periodens bok Och andas. Hon har genom medveten andning sopat bort en massa spindelväv ur sitt inre, konfronterat skeletten i sin garderob och som resultat blivit av med den depression som plågat henne i nästan 20 år.

"Att känna sig balanserad inombords borde vara den främsta av alla målsättningar."

/Rebecca Dennis

Andas in i kontakt med ditt undermedvetna

Andningen är, när den sker medvetet, ett kraftfullt verktyg som är oerhört läkande för både kropp och själ. Genom att koncentrera oss på att omdirigera andningen får vi kontakt med vår livskraft, vår kreativa förmåga och även vårt undermedvetna. Vi gör oss inte bara av med destruktiva tankar och känslor utan även slaggprodukter i kroppen. Därför är medveten andning som transformationsandning så heltäckande som metod, anser Rebecca Dennis. Hon ger oss i sin bok, Och andas, en djupare förståelse för vår andning och hur vi kan använda den för att må bättre. I boken delar hon med sig av erfarenheter, tips, forskningsresultat och klienters berättelser för att belysa vilken oerhörd hjälp medveten andning kan ge på olika plan i livet.

En av de stora fördelarna med medveten andning som healingmetod är att du varken behöver tillgång till en flashig ”andningsstudio” med särskilda mattor och kläder eller ens en lärare (även om en lärare naturligtvis kan ta ditt utövande av denna metod till en högre nivå). Du kan utöva medveten andning varsomhelst; i badet, på kontoret, i sängen, när du går ut med hunden, på bussen etcetera.

Och andas är fylld av övningar som gör att du själv kan pröva dig fram till vad som fungerar för och hjälper just dig. Liksom alla självhjälpsmetoder gäller det förstås att öva regelbundet för att uppnå resultat. Det är dock ingenting som behöver ta timmar av din tid i anspråk. Fem minuter om dagen räcker.

Återupprätta kontakten med din själ via andningen

Majoriteten av vuxna och tonåringar har helt tappat den naturliga andning de hade från födseln, skriver Rebecca. Tänk på hur du själv har hållit andan varje gång en oönskad känsla dykt upp. På så vis har vi alla vant oss av med den naturligt flödande bukandning som spädbarn har, där vi drar in luft djupt ner i magen för att sedan lugnt släppa ut den. Istället andas vi ofta ytligt och högt uppe i bröstkorgen. Det påverkar inte bara syresättningen av vårt blod utan även alla inre organ och själva vårt livsflöde.

Jobbiga händelser och trauman från vårt förflutna som vi inte längre minns finns lagrade i kroppen, i cellerna. Där finns delar av oss som inte kan nås med till exempel samtalsterapi. Men andningen kan ta oss dit, menar Rebecca. Själv fick hon sitt liv tillbaka, som hon uttrycker det, efter att i många år ha lidit av panikångestattacker, oro och sömnlöshet. En kurs med Judith Kravitz, en av grundarna av transformationsandning, i Mexiko blev startskottet till hennes egen utveckling från tacksam klient till lärare och aktiv förespråkare för metoden.

I den stressade tillvaro de flesta av oss lever, inriktar vi oss alltför ofta på att antingen fundera över det förflutna och hur vi kunde gjort annorlunda eller prestera för att uppnå resultat i framtiden. När vi fokuserar på andningen förs vi tillbaka till nuet och återupprättar kontakten med vår själ. När du andas in och ut – medvetet – tillåter du dig själv att bara vara i motsats till att hela tiden tänka och göra.

Andningens olika mönster

Allas andningsmönster är unika. I boken finns en guide till vanliga andningsmönster som i korthet ser ut såhär: När vi är stressade, deprimerade, fått för lite sömn eller haft en dålig dag på jobbet blir vi ytliga andare. När vi andas med övre delen av bröstkorgen, s.k. bröstkorgsandare, tänker vi för mycket och tillbringar för mycket tid i vårt eget huvud och sluter oss i hjärtområdet för att skydda oss själva i förhållanden eller från att bli sårade i vardagen. Bukandare är de som andas med magen. De har ofta bättre kontakt med kroppen och brukar vara stabilare och mer närvarande i nuet.

När man andas fritt rör sig kroppens inre och yttre i samklang med varandra. Vid frusen andning, förblir kroppens yttre stelt. Det här är ett mönster som är vanligt hos människor som är så upptagna av att lyckas att de är villiga att bokstavligt talat sluta andas. Det här kan bero på rädsla att inte duga men drabbar också bland andra barn som utsatts för övergrepp och krigsveteraner som lider av posttraumatiskt stressyndrom och andra som har haft ohyggliga upplevelser. Man kan säga att de ”fryser ner” kroppen och andningen som ett sätt att hantera överväldigande känslor.

Det finns också ett andningsmönster för varje känslotillstånd. Är man till exempel glad är andningen avspänd och flödar fritt till skillnad från när man är stressad. Är man arg så håller man andan eller andas häftigare, och är man rädd börjar hjärtat slå fort och hårt. Genom medveten andning kan man påverka sina upplevelser och återta kontrollen över situationen.

Andas fram bortträngda känslor och bli fri

Idag tar många människor antidepressiva mediciner som lägger locket på undanträngda tankar och känslor vilket bara tar energi ifrån oss. Känslor måste få kännas för att vi ska kunna släppa dem och få tillbaka vår energi. Att andas medvetet är ett effektivt sätt att transformera energi menar författaren. Och andning kan även framgångsfullt stoppa den energi som ägnas åt att fokusera på negativa tankar.

Och andas är en fängslande bok som rör vid läsarens undangömda sår. Var och en kan finna beröringspunkter med sitt eget liv och delar att arbeta med i medveten andning. Det behöver inte handla om djupa trauman. Andning kan även hjälpa oss att bearbeta sorg, få kontakt med vårt inre barn och lära oss att älska oss själva.

Boken placerar även andningen i en större dimension än bara var och ens individuella andning. Träd är en del av det system som hjälper oss att andas och därför är det så viktigt att värna om jordens alla skogar. ”Ett stort, lummigt träd producerar lika mycket syre under en enda årstid som tio människor andas in under ett år och skogen fungerar som ett jättelikt filter som renar den luft vi andas,” skriver Rebecca.

Du behöver inte alltid ha en plan för ditt andningsutövande menar författaren. Ibland behöver du bara blunda, uppnå en inre kontakt med hjärtat och lyssna till ljudet av din andning i fem minuter. ”Andas in, andas ut. Släpp taget. Din själ kommer att tacka dig.”