0 kr

Du har inga produkter i varukorgen.

122937_3D
Medietyp Bok
Format Danskt band
Språk Svenska
Releasedatum 2019-04-03
Originaltitel Natural Painkillers
Författare Dr Yann Rougier & Marie Borrel
Antal sidor 128
ISBN

9789188633323

Naturlig smärtlindring

Enkla huskurer och övningar mot värk och smärta

av Dr Yann Rougier och Marie Borrel

Danskt band

Klubbpris: 189:-
Ord. ca pris: 249:-
Du spar: 91:-
Beställningsnummer: 122937

Sista datum för avbeställning: 21 april, 2019

Ta hand om värk och smärta på naturlig väg

”Vår hälsa är vår största rikedom”
/Dr Yann Rougier

Oftast inser vi vilken rikedom vår hälsa faktiskt är först när vi är sjuka och har ont. Dr Yann Rougier är en fransk läkare som i många år studerat sambandet mellan kroppen och psyket samt mellan den näring vi får i oss och immunförsvaret. I periodens bok, Naturlig smärtlindring, beskriver han utförligt hur vi kan dämpa värk och smärta på naturlig väg istället för att ta till receptfria värktabletter.
Naturlig smärtlindring är en lika vacker och rikt illustrerad som praktisk och användbar bok för alla människor. För vi alla upplever värk i livet om det så bara är ibland eller varje dag.

Fler exemplar

Du kan beställa flera exemplar till klubbpris genom att välja att lägga till produkten nedan i varukorgen. Dessa beställningar adderas till din befintliga beställning av perioden bok.

Från naturen till värktabletter - och tillbaka

Smärta är någonting väldigt subjektivt som upplevs olika från person till person. Därför är det svårt att beskriva den så att andra (inklusive läkare) förstår, menar Dr Rougier. Eftersom man själv bäst känner intensiteten i sin smärta är det allra bäst om man också själv kan lindra den.

Det vi ofta glömmer är att de väldigt vanligt konsumerade men riskfyllda värktabletterna härstammar från naturens egna råvaror. Dr. Rougier visar hur vi lätt kan återgå till naturens skatter istället för kemiska preparat.

Älgört är en gammal medicinalväxt som tillsammans med pilbark (båda innehåller acetylsalicylsyra) spelat en viktig roll för tillkomsten av det välkända aspirinet som togs fram i slutet av 1800-talet. Älgört är anti-inflammatorisk och muskelavslappnande och till stor hjälp för alla som lider av huvud- eller muskelvärk. Gör en infusion av 1/2 matsked torkad älgört (blommorna med eller utan blad) till en stor kopp nykokt vatten som just fått koka upp. Låt dra i 5 minuter. Drick två eller tre koppar om dagen.  Detta är bara ett av de många recept på smärtlindring som finns i periodens bok, Naturlig smärtlindring.

Smärtstillande läkemedel har sedan mitten av 1900-talet gjort det möjligt att dämpa kraftig, ihållande smärta, vilket är till stor hjälp i många allvarliga situationer. Oroande många tar dock till receptfria värktabletter sår fort en lätt huvudvärk (som kanske beror på stress) infinner sig. Men om man tar för mycket smärtstillande för ofta kan man drabbas av flera biverkningar som illamående, huvudvärk och trötthet och dessutom få allvarliga skador på levern, njurarna och magen.

Läkemedel ur naturens skafferi

När man läser Naturlig Smärtlindring blir man sugen på att införskaffa och färdigställa sitt eget medicinskåp med älgört, mattram och homeopatiska läkemedel som till exempel Arnica 5C och olika eteriska oljor. Det praktiska med naturlig smärtlindring är också att många av de medel som minskar smärtan inte behöver köpas utan går att finna i ditt eget hems kryddskåp, fruktskål, skafferi eller kylskåp. T.ex. Rosmarin, svart te, citron och broccoli.

Boken är uppdelad i följande fyra delar:

  • Hur smärta överförs: Här bjuds vi på en kort teoretisk översikt över hur smärta sprider sig i kroppen via våra nervbanor så att vi känner av den som en brännande känsla i handen (om vi tagit i någonting hett) eller som huvudvärk eller värk i inre organ. Här beskrivs de många olika typerna av smärta vi kan känna av, t.ex. inre, yttre och oidentifierbar smärta med stark koppling till psyket.
  • Smärtlindrande kost: Här beskrivs hur kosten kan spela en viktig roll för att läka och förhindra uppkomsten av inflammation, och vi får förklaring till det viktiga PH-värdet så att vi kan undvika syrabildande livsmedel och försurning. Dessutom listas 10 oumbärliga livsmedel och deras användningsområden för smärtlindring.
  • Kroppens egna verktyg: Det här kapitlet tar upp vår förmåga att hantera smärta vid stress, nervositet, negativa känslor och oroande tankar. Vårt psyke har en stark inverkan på hur vi mår och känner och det är bevisat att vår upplevelse av smärta minskar när vi slappnar av. Därför är de andnings-, avslappnings-, visualiserings- och yogaövningar som beskrivs här, till stor hjälp vid smärtlindring.
  • Praktiska råd vid vanliga besvär: Här erbjuds vi mer specifika metoder och kurer för smärthantering vid vanliga besvär som drabbar alla i livet. Med tips på omslag, eteriska oljor, massage av reflexpunkter på händer och fötter (som används i zonterapin) får vi lära oss att lindra allt från huvudvärk, halsont, muskel- och ledvärk till smärta från skador och mycket mer.

Efter varje smärtbeskrivning finns recept på omslag eller naturlig medicin att ta plus övningar som du själv kan utföra när du har ont. I slutet av boken finns en checklista att konsultera för smärta i olika kroppsdelar som visar när du ska söka läkare. Ta till exempel munsår; om de varar i mer än tre veckor eller är ofta återkommande ska du söka läkare.

Författarna har också gjort en snabbguide till örter och växter och vad de är särskilt bra för som smärtlindring betraktade, t.ex. dragon för lindring av mensvärk och uppsvälldhet eller kryddnejlika vid tandvärk. Längst bak i boken finns ett användbart register där du kan slå upp antingen den kroppsdel du har ont i eller söka på vad olika livsmedel kan lindra för smärta.

Smärta – din vän eller fiende?

Vad kan man då göra när man har ont? Antingen kan vi ta en värktablett utan att tänka på riskerna, eller så kan vi helt enkelt försöka stå ut med smärtan! Det bästa tillvägagångssättet ligger någonstans mittemellan de här två ytterligheterna, menar Dr Rougier.

Smärta kan, när den är som värst, eller om den är kronisk, kännas som vår största fiende fast den egentligen är vår bästa vän. Smärta är ett meddelande från vår kropp att ta på största allvar. I dess budskap ligger kanske antydningar om att vi behöver ändra vår livsstil, att någonting i något av våra organ inte står rätt till eller att vi helt enkelt bör träna mindre i några dagar.

Oavsett vad som orsakar smärtan finns det ofta en bakomliggande inflammation som behöver dämpas för att lindra den. Kosten är, enligt Dr Rougier, ett av de bästa verktygen för det. Att lägga om kosten kan alltså ha en smärtlindranden effekt, vilket är extra lämpligt för att förebygga och lindra kronisk smärta.

Smärta är ofta en del av vårt dagliga liv, vare sig vi har artros, återkommande öron-, näsa- halsproblem eller huvudvärk. Naturlig smärtlindring ger dig vägledning till att förstå hur smärtan fungerar och hur du, med enkla, naturliga och vetenskapligt bevisade metoder, kan bli av med den.

Text: Malin Kihlberg